Sny - Freud, Jung a já

27.01.2014 16:31

Každý z nás je známe, denně je prožíváme. Co jsou ale zač? Co nám říkají? Na tyto otázky se ptali už antičtí myslitelé a nepřestávají fascinovat ani současného člověka. Ještě nedávno jsem sny neřešil, prostě se mi zdály, já je zapomněl a tím to pro mě haslo. Změnilo se to v den, kdy jsem si šel do knihovny půjčit knížku… V sekci psychologie jsem si prohlížel knížky a stále jsem nemohl najít žádnou, která by mě zaujala. Teprve, až jsem vracel knížku, kterou jsem si zrovna prolistovával, tak jsem na ni, náhodou, narazil… něco mi totiž bránilo v zasunutí té knihy mezi ostatní. Byla to slabá brožurka o snech. Zhltnul jsem si celou během několika hodin čtení a pomohla mi ujasnit si, co vlastně sny jsou a jaký pro každého z nás mají význam. V tomto článku se s vámi tedy podělím o několik mých myšlenek, které ovlivnil Sigmund Freud a Carl Gustav Jung.

 

Co vlastně ten sen je?

 

Sen je pravděpodobně takový třetí stav mysli. Není to ani realita, ale není to ani spánek, je to něco mezi. Je to stav, kdy mozek pracuje stejně, jako v bdělém stavu. Naopak tělo je odpojeno a naprosto relaxuje. Při sledování aktivity mozku dokonce vědci zjistili, že mezi činností mozku během snu a mezi aktivitou mozku během bdělého stavu není rozdíl.

 

Co se nám sen snaží říct?

 

Sen je dle mnohých průvodcem, který nám chce pomoci poznat nás samotné. Sigmund Freud zastával naprostou individuálnost snů. Dle něj žádné snáře nemohou fungovat, jelikož sen vychází z asociací (propojení na základě podobnosti), které má každý z nás jiné. Dle mě snáře mají svůj význam, ale daleko lepší je svůj sen projednat s psychoterapeutem, nebo si sen přeložit sám. Vykládat sny sám sobě není nic složitého, stačí si jen uvědomit, jak takové sny fungují a jak s námi komunikují.

 

Sen a bdělost jsou dvě rozdílné reality, ale i přes to se navzájem obohacují a vysvětlují. Dle Junga sny vyjadřují naši vnitřní realitu a je důležité dávat sny do souvislostí s děním v posledních dvou dnech. Co se snů zobrazujících budoucnost týče, Freud říká, že to není ta budoucnost, která přijde, ale ta, kterou bychom si přáli. Sny jsou dle něj tedy naše vnitřní touhy a s tím souhlasím. Dále, dle mě, sny pomáhají vyrovnávat naši psychiku tím, že to, čeho se nám nedostává v bdělé realitě, toho se nám dostává právě v realitě snové.

 

Sen bývá někdy složitý a větvený, jindy přímočarý, což však může mást. Každý detail, každá informace ve snu je odrazem různých částí naší psychiky a proto i ten nejnepatrnější detail je důležitý pro výklad. Když se vzbudíme, moc si toho povětšinou nepamatujeme. Říkáme si, že jsme to důležité zapomněli. Přesto právě to, co si pamatujeme, je to nejdůležitější. Takže pokud se vzbudíte a hodláte si zapsat svůj sen, napište vše, co víte, i kdyby to byla prkotina či, dle vás, zbytečnost. V našich snech nebýváme sami, objevují se tam i lidé, kolikrát je i rozpoznáváme. Tyto osoby jsou však jen představy, naše představy o nich, které vypovídají jen a jen o nás a o našem vztahu k nim.

 

Na závěr bych ještě dodal jednu Freudovu myšlenku a to, že sen se nikdy nezabývá situacemi, které zároveň nejsou hodny našeho zájmu v každodenním životě. Sen také nikdy neopakuje to, co už víme, protože kdybychom v té oblasti měli jasno, nepotřebovali bychom, aby se nám o tom i zdálo.

 

PΩTRIK

Komentáře

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek