Tipy jak plánovat

22.06.2014 07:30

Uběhlo několik dní od chvíle, co jsem se rozhodl plánovat. Jak jsem dopadl?

Upřímně... Byl jsem rád, že jsem si udržel alespoň MIT.

 

Proč jsem tedy s plánováním začínal? Jak víte, brzy začínají prázdniny a já bych velice nerad strávil ten čas jako vždy - nicneděláním. Pravda, minulý rok jsem je slušně využil, ale to jen díky tomu, že jsem si pro každý den připravil takový to-do list, který byl pro mě hrou stihnout toho za den co nejvíce.

 

Každopádně jsem za ten čas, co jsem alespoň trochu plánoval, objevil pár tipů, jak plánovat:

1. Sundej si růžové brýle. Ano, klidně si můžeš do seznamu sepsat milion věcí, ale opravdu je stihneš? Ano, můžeš si do časového rozvrhu napsat, že ti úklid zabere pět minut, ale opravdu tomu tak bude? Musíš se na to podívat trochu reálně.

2. Vždy měj rezervu. Pokud máš plán s časovým rozvržením, doporučuji použít deset minut z každé hodiny jako rezervu. Vždy se totiž něco protáhne a přeci jenom je hezčí pocit, když jsi napřed, než když nestíháš. Rezervu můžeš využít buď k aktualizaci plánu, pokračování napřed, nebo ke krátké pauze - například procházka parkem, čtení si oblíbeného časopisu či třeba hodit řeč s kamarádem.

3. Dej na předchozí zkušenosti. Pokud už plánuješ delší dobu, tak už ti plánování půjde od oka. Většina úkolů nám totiž zabírá vždy přibližně stejný čas, proto po delší době není problém plánovat celkem přesně.

4. Čím podrobněji plánuješ, tím menší úsek si urči. Nelze, prostě nelze naplánovat celý týden do podrobna. Můžeš si napsat tři body pro každý den v týdnu, ale určitě nemůžeš napsat tolik detailů, jako napíšeš, pokud plánuješ další dvě tři hodiny dopředu. Pokud hodláš zkusit plánovat jako já (detailní časový plán, kde píši čas a co budu dělat) - neplánuj na víc než pět hodin, i to je ale moc.

5. Pokud plán nevychází, aktualizuj ho. Častokrát, sám bych mohl vyprávět, plán prostě nevyjde. Něco nebo někdo ho naruší a najednou jsi ve skluzu. Nepanikař, nezačínej spěchat. V klidu si sedni a napiš nový plán. Obětuj těch pět minut a prostě proškrtej to, co není tolik důležité, co můžeš odložit, či naprosto vynechat.

6. MIT nejdříve. Pokud si píšeš MIT, doporučuji je splnit co nejdříve. Vážně, pusť se do nich hned ráno. Já si dal pro dnešek "napsat článek na blog, protáhnout se na čerstvém vzduchu, sepsat plán" a hodlám všechno splnit dříve, než udeří osmá hodina. MIT si v plánu vždy zakroužkuj či jinak zvýrazni.

7. Nedělej zbytečné. U každého bodu se zamysli, proč ho vlastně hodláš dělat. Má to význam? Je to pro tebe důležité? Posune tě to někam? Pokud odpovídáš ne, tak to ze svého plánu vyškrni, byla by to ztráta času.

8. Je na tobě, zda plán při rozptýlení dodržíš. Na to, zda se natvrdo držet plánu, či ho porušit, není univerzální odpověď. Správné jsou obě možnosti, a to jak se držet plánu všemi deseti, tak ho výjimečně porušit. Je to na tobě a ty si musíš odpovědět, zda ti to za to stojí. Přemýšlej však dopředu, mysli při tom na následky.

PΩTRIK