Jak překonat strach

08.04.2014 20:30

V poslední době si všímám, že za vším naším neúspěchem a nespokojeností se opodál skrývá strach. Stále na nás útočí a to v různých formách. Většina z vás se již jistě setkala se strachem ze zklamání (například ve vztahu), se strachem ze zodpovědnosti (například něco důležitého udělat), se strachem ze ztráty nepohodlí (=lenost) či se strachem z nového (například prostředí). Typů strachu je nepřeberná spousta, tyto příklady jsem vybral, jelikož právě ty nám povětšinou brání v osobním růstu a blokují nám cestu k naším cílům, k našemu spokojenějšímu životu.

Ano, i já mám strach a upřímně – dost mi znepříjemňuje život. Mám například strach ze zklamání – častokrát mám obavu pustit se do něčeho nového, jelikož bych mohl zklamat sám sebe, nebo mám pocit, že bych mohl zklamat někoho mi blízkého. Aktuálně mě nejvíce brzdí strach ze vztahu. Ano, možná to zní divně, ale opravdu mám kdesi uvnitř pocit, že bych se vztahu měl vyhýbat a neřešit ho. Je to však hlas mého strachu a já si od něj nehodlám nechat určovat život.

Jak to udělám, abych tento strach překonal? Jednoduše si sepíši, proč tento strach mám, čím je způsobený (v mém případě minulé neúspěchy, obavy ze zklamání). Dále připíši, co vše mě bude to bude stát, když strach nechám vyhrát (budu sám, nespokojený) a teď to nejdůležitější, přidám několik bodů o tom, co naopak získám, když se postavím strachu tváří v tvář (spokojený vztah, lepší život). Poté si zapíši tři body, které mi pomůžou v souboji se strachem a napíši k nim i data, do kterých dané body splním.Tento seznam si hezky nechám u sebe tak, abych ho měl denně na očích.

Očekávám, že tímto si otevřu další dveře do spokojenějšího života a až překonám tento strach, vrhnu se vstříc dalšímu. Vezmu je hezky jeden za druhým. A kdybych náhodou neuspěl? V tomto případě nemohu prohrát, mohu jedině získat, a to buď úspěch a spokojenější život, nebo cenné zkušenosti a nové informace o mém já.

A co vy, jak na vás působí strach? Bojujete s ním?

PΩTRIK